woensdag 18 mei 2011

Interview (nl): Shining

Een paar dagen geleden vond de release plaats van het zevende album van Shining, VII: Född Förlorare. Kort daarvoor stapte gitarist Fredric Gråby uit de band. Overgebleven gitarist Peter Huss vonden we bereid om een aantal vragen hierover te beantwoorden.
 
- We hebben Shining pas gezien in Zaandam en toen deed je de gitaarpartijen noodgedwongen alleen. Hoe vond je het gaan?

Nou, ik vind dat het wel goed is gegaan. Veel van de riffs zijn verdeeld over 2 gitaren dus ik denk dat het niet helemaal hetzelfde klonk. Maar ik denk dat we die problemen zo goed mogelijk hebben opgelost.

- Hoe gaat het met de zoektocht naar een vervanger voor Fredric Gråby?

We hebben bijna constant samen gespeeld. Hij kwam maar één of twee maanden na mij bij de band en we zijn behoorlijk hecht geworden. Zowel als vrienden als gitaristen. Dus om op hetzelfde niveau te komen met een nieuw persoon zal wat tijd kosten denk ik. Tijdens onze recente shows in Finland speelde een Nederlander, Sebastiaan Bats, mee met ons en hij deed het erg goed. Het ziet ernaar uit dat hij blijft. Maar om realistisch te zijn, hebben we redelijk openlijk gezegd dat het een tijd kan duren voordat een permanent lid wordt bekendgemaakt.

- Kun je ons iets vertellen over het opnameproces van het nieuwe album?

De basis  is drie jaar geleden opgenomen. Toen hebben we hier en daar nog wat toegevoegd, tot aan eind 2010 of begin 2011. 3 á 4 verschillende studio’s zijn gebruikt maar de basis van de nummers en het mixen zijn gedaan in dezelfde studio als Shining IV en verder. Deze studio is echter verhuisd sinds de Halmstad-opnamen. Niklas gaf me de leiding over het mixproces, aangezien ik vlakbij de studio woon en ik er dus meer betrokken bij zou kunnen zijn. En het was echt cool om daadwerkelijk de verschillende sessies voor de eerste keer bij elkaar gezet te horen. Ook al was het drie jaar oud, het klonk de eerste keer heel fris.
En we zijn heel tevreden met het resultaat!

Maar ik wil graag iets benadrukken. Sommige mensen vinden Halmstad het beste album. Het lijkt daardoor alsof wij dat ook zo moeten zien, maar dat doen we niet! We hebben nooit geprobeerd nog een Halmstad-album te maken! Toen we de eind mix van V hoorden dachten we dat het het einde van Shining zou betekenen en dat mensen het vreselijk zouden vinden. Dus het maakt niet uit wat mensen vinden, we hebben nooit en zullen nooit terugkijken en een oud album “recreëren”.

- Kvarforth heeft een aantal keer gezegd dat hij in principe alle nummers schrijft. Doet hij dat tot in detail, of komt hij met een bepaald concept dat de rest van de band vervolgens uitwerkt?


Nou, hij schrijft wel alle basisdelen. Ik zie het als dat hij naar ons toe komt met een vierkant figuur en wij er een cirkel van maken, als je begrijpt wat ik bedoel? Maar alle solo’s zijn bijvoorbeeld door mij gemaakt, en ook alle snaararrangementen. Dus mijn punt is dat we wel dingen toevoegen, maar de basis van een nummer is van hem.

- Född Förlorare is volgens mij het meest popmuziekachtige album van Shining tot nu toe. Is dat een bewuste keuze geweest of is dat een kwestie van groeien?


Dit is gewoon een natuurlijk iets. Er zijn geen plannen om dit of dat te doen. Het gaat gewoon zo.

- Shining wordt wel eens de Danzig van de black metal genoemd. Wat vind je van die omschrijving? 

Nou, dat is de eerste keer dat ik dit hoor dus ik weet niet echt wat ik moet zeggen? Ik weet niet eens of we überhaupt black metal spelen!? Misschien is het zo, misschien niet? We zijn Shining en we spelen wat we spelen, ik vind het niks om er een label op te plakken.

- Förtvivlan, min arvedel vind ik redelijk anders klinken dan de rest van het album. Het klinkt meer als een nummer van Klagopsalmer. Is het soms eerder geschreven dan de rest?


Kan het me niet echt herinneren..? Maar beide albums zijn ongeveer tegelijk opgenomen dus misschien is het daarom dat ze op elkaar lijken? God, geen idee?

- Wie is er verantwoordelijk voor de akoestische stukken? Speel jij die?

Als ik het me goed herinner deden Fredric en ik 50/50 van het akoestische materiaal. Vooral omdat het zo fucking irritant is om akoestische gitaar op te nemen. Een paar hele gevoelige microfoons om je heen zodat zelfs als je ademhaalt het opgepikt wordt en je moet uren stilzitten als een standbeeld... Dus moesten we deze stukken echt zoveel mogelijk verdelen.

- Tiden läker inga sår begint heel zacht en breekbaar, daarna wordt het slepend en uiteindelijk komt het zelfs tot een soort hyperblast. Kan er binnen één nummer meer contrast zitten dan in hierin?

Tuurlijk kan dat. Stel je voor dat we wat jazz of samba erbij gooien!

- Hoe vond Erik het om aan zo’n nummer mee te doen? Zijn zang is ook behoorlijk anders dan wat hij bij Watain doet.

Ik was er niet bij tijdens die sessie en het is trouwens opgenomen in een andere studio, dus ik weet het niet. Maar ik gok erop dat hij het leuk vond en dat hij zong op een manier die het best bij het nummer paste. Er zit veel woede en wanhoop in dat nummer.

- Het begin van Människa o'avskyvärda människa heeft weer zo’n Danzig-achtig geluid. Ik ben geen gitarist, maar een soort open akkoord halverwege een riff, als je begrijpt wat ik bedoel. Plagoande O'Helga Plagoande had ook zoiets. Wordt dit langzamerhand onderdeel van het Shining-geluid?

Ja. Het “open akkoord”-ding wordt zelfs heel vaak gebruikt bij Shining. Ook in de oudere nummers. Het komt misschien tegenwoordig wat meer naar voren, maar het is er altijd geweest.

- Tillsammans är vi allt is mijn favoriete nummer van het album. Vooral het slepende, groovende ervan vind ik erg cool. Ik geloof niet dat Shining zoiets eerder heeft gedaan. Geeft dit nummer een richting aan voor de toekomst van Shining?


Ja, het is een heel ander nummer dan de rest van het materiaal. Maar ik weet niet of dit een bepaalde richting aangeeft voor de toekomst? Het is alleen een nummer, en de toekomst moet nog aantonen waar we uit zullen komen.

- Hoe kwamen jullie trouwens tot een samenwerking met Nordman?

We hebben het hem eigenlijk gewoon gevraagd. Hij heeft naar wat ouder materiaal geluisterd en toen ging hij akkoord, Maar we hadden hem al een lange tijd in gedachten, dus het was goed dat hij besloot  mee te zingen met dat nummer.

- Ik heb het idee dat ik I Nattens Timma ergens van ken. Waar is het op gebaseerd?

Dat zou kunnen? Het is een cover van een nummer van Landberk.

- Waar staat FFF voor?

Från Födseln Förlorad.

- Zijn jullie sinds de opnamen van Född Förlorare alweer bezig geweest met het schrijven van nieuw werk?

Er is al wat materiaal geschreven, maar nu gaan we eerst focussen op het promoten van dit album en hopelijk veel te touren.

- Dank je voor je antwoorden en ik hoop Shining gauw weer te zien!

Dank je!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten